80/20 principen vid investeringar

Foto: Pixabay

80/20 principen handlar om att det finns en ojämn fördelning inom olika områden. Fördelningen är ofta i en förutsägbar obalans. Den italienska ekonomen Vilfredo Pareto kom på principen 1897. Han undersökte mönster för rikedom bland befolkningen i England under 1800-talet. Han fann just en obalans i förmögenheten. 20 procent av människorna hade 80 procent av pengarna. Paretos andra upptäckt var att detta mönster upprepades när han tittade på data för olika tidsperioder eller olika länder. Samma samband gällde även inom helt andra områden. En liknande obalans upprepade sig, om och om igen, med en förvånansvärd precision.

80/20 principen

80 procent av resultatet kommer alltså från 20 procent av insatserna. Fenomenet återkommer inom många områden. Några exempel från företag:

  • 20 procent av produkterna står för 80 procent av försäljningen
  • 20 procent av kunderna köper 80 procent av produkterna
  • 20 procent av produkterna eller kunderna bidrar till 80 procent av vinsten

Man behöver inte fastna vid de exakta siffrorna. Det kan vara 25 procent som ger 90 procent. Principen säger att det finns ett ojämnt förhållande mellan insats och resultat. Inte nödvändigtvis att det alltid råder ett 80/20 förhållande. Essensen är att vissa saker är viktigare för slutresultatet. Dessa ska vi försöka identifiera, oavsett det exakta förhållandet.

Fundera över de insatser som får störst resultat och fokusera på dem. Det låter ganska självklart egentligen, att man alltid borde ägna mer energi åt sådant som ger mer. Men så ser verkligheten inte alltid ut. När det kommer till portföljen kan det alltså vara värt att titta lite extra på de bolag som har generat majoriteten av portföljens avkastning och se om du kan hitta något mönster.

80/20 principen och dina investeringar

20 procent av portföljens bolag står för 80 procent av avkastningen. Motsatsen gäller också. 20 procent av bolagen kan stå för 80 procent av dina förluster. 80/20 principen kan vara ett sätt att identifiera din edge på aktiemarknaden. Om det är så att en viss typ av bolag genererar större delen av din avkastning, över tid, gör du nog rätt i att fokusera mer på dem. Annars är risken att du vattnar ogräset och rensar blommorna som Peter Lynch skulle säga.

Här kan det alltså finnas anledning att titta extra noga på de fåtal bolag som har genererat majoriteten av avkastningen. Gå tillbaka och fundera över när du tog beslut om att köpa dessa bolag. Gjorde du någon särskilt i din analys? Spenderade du mer tid på analysen? Köpte du till en värdering som var lägre än för andra bolag? Eller var det bara ett inköp som alla andra där utfallet råkade bli annorlunda? I ärlighetens namn är nog det sistnämnda mest troligt.

I en portfölj av aktier kommer vissa gå bättre och andra sämre och det är svårt att veta på förhand vilka bolag som kommer lyckas bättre än andra. Det är just därför man ska ha en portfölj av aktier, inte bara ett fåtal. Men det kan fortfarande vara en intressant tankeövning. Du kanske kan hitta något typ av mönster som du kan dra nytta av i ditt fortsatta investerande. Det kan alltid vara bra att se på portföljen från olika perspektiv och med nya ögon.

Mer du kan ta med dig från 80/20 principen
  • Fokusera på de 20 procent av bolag som är inom din circle of competence. Dessa har större chans att ge dig 80 procent av resultatet.
  • Det räcker med att förstå 80 procent av storyn kring bolaget. Den mest väsentliga informationen samlar du in på 20 procent av tiden.
  • I din privatekonomi gäller det att fokusera på de 20 procent av utgifterna som står för 80 procent av dina totala kostnader. Om du har kontroll över de stora utgifterna kan du ge dig själv större frihet när det kommer till mindre inköp.
Slutord

80/20 principen är en mental modell som går att använda inom många områden. Din aktieportfölj är inget undantag. Framförallt handlar principen om att fokusera på vad som är viktigt. Enkelhet vinner i längden. Köp bra bolag och behåll dem är aktiemarknadens 80/20.

➤ Prenumerera gärna på mitt Nyhetsbrev. Helt kostnadsfritt. Försöker leverera 20 procent.

Foto: Pixabay

80/20 principen handlar om att det finns en ojämn fördelning inom olika områden. Fördelningen är ofta i en förutsägbar obalans. Den italienska ekonomen Vilfredo Pareto kom på principen 1897. Han undersökte mönster för rikedom bland befolkningen i England under 1800-talet. Han fann just en obalans i förmögenheten. 20 procent av människorna hade 80 procent av pengarna. Paretos andra upptäckt var att detta mönster upprepades när han tittade på data för olika tidsperioder eller olika länder. Samma samband gällde även inom helt andra områden. En liknande obalans upprepade sig, om och om igen, med en förvånansvärd precision.

80/20 principen

80 procent av resultatet kommer alltså från 20 procent av insatserna. Fenomenet återkommer inom många områden. Några exempel från företag:

  • 20 procent av produkterna står för 80 procent av försäljningen
  • 20 procent av kunderna köper 80 procent av produkterna
  • 20 procent av produkterna eller kunderna bidrar till 80 procent av vinsten

Man behöver inte fastna vid de exakta siffrorna. Det kan vara 25 procent som ger 90 procent. Principen säger att det finns ett ojämnt förhållande mellan insats och resultat. Inte nödvändigtvis att det alltid råder ett 80/20 förhållande. Essensen är att vissa saker är viktigare för slutresultatet. Dessa ska vi försöka identifiera, oavsett det exakta förhållandet.

Fundera över de insatser som får störst resultat och fokusera på dem. Det låter ganska självklart egentligen, att man alltid borde ägna mer energi åt sådant som ger mer. Men så ser verkligheten inte alltid ut. När det kommer till portföljen kan det alltså vara värt att titta lite extra på de bolag som har generat majoriteten av portföljens avkastning och se om du kan hitta något mönster.

80/20 principen och dina investeringar

20 procent av portföljens bolag står för 80 procent av avkastningen. Motsatsen gäller också. 20 procent av bolagen kan stå för 80 procent av dina förluster. 80/20 principen kan vara ett sätt att identifiera din edge på aktiemarknaden. Om det är så att en viss typ av bolag genererar större delen av din avkastning, över tid, gör du nog rätt i att fokusera mer på dem. Annars är risken att du vattnar ogräset och rensar blommorna som Peter Lynch skulle säga.

Här kan det alltså finnas anledning att titta extra noga på de fåtal bolag som har genererat majoriteten av avkastningen. Gå tillbaka och fundera över när du tog beslut om att köpa dessa bolag. Gjorde du någon särskilt i din analys? Spenderade du mer tid på analysen? Köpte du till en värdering som var lägre än för andra bolag? Eller var det bara ett inköp som alla andra där utfallet råkade bli annorlunda? I ärlighetens namn är nog det sistnämnda mest troligt.

I en portfölj av aktier kommer vissa gå bättre och andra sämre och det är svårt att veta på förhand vilka bolag som kommer lyckas bättre än andra. Det är just därför man ska ha en portfölj av aktier, inte bara ett fåtal. Men det kan fortfarande vara en intressant tankeövning. Du kanske kan hitta något typ av mönster som du kan dra nytta av i ditt fortsatta investerande. Det kan alltid vara bra att se på portföljen från olika perspektiv och med nya ögon.

Mer du kan ta med dig från 80/20 principen
  • Fokusera på de 20 procent av bolag som är inom din circle of competence. Dessa har större chans att ge dig 80 procent av resultatet.
  • Det räcker med att förstå 80 procent av storyn kring bolaget. Den mest väsentliga informationen samlar du in på 20 procent av tiden.
  • I din privatekonomi gäller det att fokusera på de 20 procent av utgifterna som står för 80 procent av dina totala kostnader. Om du har kontroll över de stora utgifterna kan du ge dig själv större frihet när det kommer till mindre inköp.
Slutord

80/20 principen är en mental modell som går att använda inom många områden. Din aktieportfölj är inget undantag. Framförallt handlar principen om att fokusera på vad som är viktigt. Enkelhet vinner i längden. Köp bra bolag och behåll dem är aktiemarknadens 80/20.

➤ Prenumerera gärna på mitt Nyhetsbrev. Helt kostnadsfritt. Försöker leverera 20 procent.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *